LECTURES AND CONFERENCE PRESENTATIONS

“Resistencia en el tambor: plena and alternative visions of puertorriqueñidad in the 1930s” in Latin American Studies Association, Rio de Janeiro, Brazil, June 2024.

 “Plena callejera: Performance y memoria en el tambor” in Serie de conferencias de música de Puerto Rico y el Caribe, Instituto de Investigación Musical de Puerto Rico y el Caribe, Conservatorio de Música de Puerto Rico, May 10, 2023.

“Plenazos Callejeros: Memory and Contemporary Plena in Puerto Rico, 2005-2012” in 1er encuentro puertorriqueño de creación musical, University of Illinois, Urbana-Champaign, March 2023

“Listening to Our New Possessions: Music and Imperial Writings on Puerto Rico and Cuba, 1898– 1930” in I International Colloquium on Caribbean Literatures and Cultures: Lecturas mas allá de las ínsulas, organized by the Matej Bel University of Banska Bystrica (Slovakia), the University of Puerto Rico, Aguadilla (Puerto Rico), the Catholic Institute of Toulouse (France) and the University of Bielsko-Biala (Poland), April 29, 2022 [Online Presentation]

Un pájaro guarachero: los intercambios socio-musicales entre Cuba y Puerto Rico, Coloqueo, Instituto de Cultura Puertorriqueña, March, 18, 2021

“Bombas, prohibiciones, y discursos raciales en Puerto Rico en los albores del Siglo XX”, Coloqueo, Instituto de Cultura Puertorriqueña, November, 7 2020

“Un pájaro guarachero: los intercambios socio-musicales entre Puerto Rico y Cuba”, Florida International University, February 2020

“Music, Racial Ideologies and the Nation in Cuba and Puerto Rico”, Union Institute & University, Cincinnati, Ohio, January, 2020

Invited Lecturer for the Annual Lecture Series Program in Latin American Studies, Florida Southern College, Lakeland, Florida, November, 2019

“Discursos disonantes: La Bomba puertorriqueña y los discursos socio-raciales en Puerto Rico en los albores del siglo XX” en las Sextas Jornadas de Estudios Afrolatinoamericanos, Centro cultural de la coperacion, Floreal Gorini, Buenos Aires, Argentina, September, 2019

“Más allá de un siglo: representación histórica de la música popular en Puerto Rico, 1893-2018”, Universidad Ana G. Méndez, Cupey, Puerto Rico, March, 2019.

“Del sonido a la palabra: espacios sonoros y escritura imperial sobre Puerto Rico y Cuba, 1898-1930” 12th CRI Conference on Cuban and Cuba-American Studies, Florida International University, Miami, Fla. February 2019

“Tras la huellas de la primera bombas grabadas en Puerto Rico” 2ndo Congreso de Afrodescendencia en Puerto Rico, Universidad de Puerto Rico, octubre, 2018.

“En defensa de la danza puertorriqueña: música e identidad en Puerto Rico en la tercera década del siglo XX” 3er Simposio de Investigación Musical “Andanzas: nuevas perspectivas sobre la danza en el Caribe” San Juan, PR April, 2017

“Mapa musical de Puerto Rico,” 3er Simposio de Investigación Musical “Andanzas: nuevas perspectivas sobre la danza en el Caribe” San Juan, PR April, 2017

Invited Panelist for 11th Multicultural Music Encounters of the Multicultural Music Group at Lehman College (CUNY), Bronx NYC, June 2016, Topic: Chiapas, Passport Required

“Con gustito a Cuba: La dimensión afrodiaspórica de la puertorriqueñidad, 1914-1941,” 1er Foro de Estudios Musicales Puertorriqueños: Sus métodos, sus enfoques y sus alcances. Universidad Interamericana de Puerto Rico, San Juan, PR, October 2015

“Introducción al pensamiento histórico,” XVIII Feria Internacional del Libro de Puerto Rico, Santurce, PR, October 2015

“La colección John Alden Mason: una documentación sonora para el estudio de la historia en Puerto Rico,” 1er Simposio de teoría, etnomusicología y musicología del Conservatorio de Música de Puerto Rico, San Juan, Puerto Rico, March, 2015.

“Con gustito a Cuba: raza y música en Puerto Rico, 1914-1941” 10th CRI Conference on Cuban and Cuba-American Studies, Florida International University, Miami, Fla. February 2015.

“De la salsa dura al reggaeton: música y resilencia cultural en Puerto Rico” EDP University, April, 2014

“Masculinities and Gender Relations in the John Alden Mason Puerto Rican Music Collection, 1914-1915”, Society for Ethnomusicology 59th Annual Conference, University of Pittsburgh, Pittsburgh, Pennsylvania, November 2014.

Invited Panelist for 11th Multicultural Music Encounters of the Multicultural Music Group at Lehman Collegen (CUNY), Bronx NYC, June 2013. Topic: The Jayuya Up-rising, 1950.

Invited Lecturer for the Cultural Arts Imperative course of the Department of Art and Public Policy (Tisch School of the Arts), New York University & Caribbean Cultural Center African Diaspora Institute2013.

Invited Panelist for 10th Multicultural Music Encounters of the Multicultural Music Group at Teatro Pregones, Bronx NYC, June 2012. Topic: The Ponce Massacre, 1937.

De la Salsa dura al Reguetón: música y resiliencia cultural en Puerto Rico, 1965-2010” Universidad Metropolitana, San Juan, PR, November 2010. Invited lecturer for Celebración de la semana de Puerto Rico, Facultad de Ciencias Sociales, Humanidades y Comunicaciones, UMET.

“Música popular, nación e identidad en Puerto Rico: una visión histórico-musical, 1930-1940.” Escuela Libre de Música, Ernesto Ramos Antonini, San Juan, PR, November 2009. Invited lecturer for Diálogos Universitarios Series, Puerto Rican Endowment for the Humanities.

“Disrupted Masculinities: Popular Music and Manhood in Puerto Rico, 1914-1915” Latin American Studies Association, Rio de Janeiro, Brazil, June, 2009.

“A son de clave: Las interacciones socio-musicales entre Cuba y Puerto Rico en la Colección de John Alden Mason, 194-1915” 3er Ciclo de Conferencias Caribeñas, Instituto de Estudios del Caribe, UPR-Rio Piedras, November, 2008

“Música popular y modernidad en Puerto Rico” Cartographies of Identities: Puerto Rico/ans in the 21st Century, 8th Conference of the Puerto Rican Studies Association, San Juan, Puerto Rico, October, 2008

“Performing Race: The Afro-Diasporic Dimension of Puerto Rican Culture” Caribbean Studies Association, San Andrés Islas, Colombia, May 2008

“Historia y música popular: diversidad en la Colección de J. Alden Mason, 1914-1915.” Festival Internacional del Danzón, UNEAC (Unión Nacional de Escritores y Artistas de Cuba) Havana, Cuba, March, 2006

“Understanding the Margins through Popular Music: The Mason Collection of Puerto Rican Popular Music, 1914-1915.” Central States Anthropological Association, Miami University, Oxford, Ohio, April 2005

“Fragmented Identities: Plena and the Puerto Rican Cultural Atomization of the 1930s.” Caribbean Soundscapes: Caribbean Music and Culture. Tulane University, New Orleans, March 2004

“Too Familiar to be Entirely Alien, too Alien to be Entirely Familiar: The Political and Cultural Effects of Granting Puerto Ricans American Citizenship” Latinidad in the New Millennium Graduate Student Conference. University of Illinois, Urbana-Champaign, April 2003

 Invited Lecturer for the Programa de Divulgación Cultural de Países Hispanohablantes at Indiana University Purdue University, Indianapolis. Sponsored by the Spanish Consulate in Indianapolis to promote the study of Spanish-speaking cultures among local schools, December 2001